MAKAN BUAH-BUAHAN YANG
TUMBUH DI TANAH KUBUR
Alhamdulillah, segala puji dan
syukur diucapkan kepada Allah SWT, selawat dan salam kami panjatkan ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kepada ahli keluarga Baginda, para sahabat,
serta golongan yang mengikuti jejak langkah Baginda Rasulullah SAW sehingga
hari kiamat.
Umum mendapati kawasan
perkuburan Islam di Malaysia, terutama di kampung-kampung, ditanam pohon
buah-buahan. Timbul isu, milik siapakah buah-buahan itu dan apakah hukum jika
seseorang memakan buah-buahan yang tumbuh di atas tanah perkuburan ini?
Kami menyatakan di sini
terdapat hukum bagi dua situasi:
Pertama, hukum memakan buah-buahan
daripada pohon yang ditanam dalam kawasan perkuburan wakaf am adalah harus. Ini
seperti mana yang dinyatakan oleh Syeikh Zainuddin al-Malibari dalam Fath al-Mu`in:
ثمر الشجر النابت بالمقبرة المباحة مباح وصرفه لمصالحها أولى
Maksudnya: “Buah daripada pokok yang tumbuh
di perkuburan yang diharuskan (yakni berstatus waqaf atau disabilkan bagi
tujuan perkuburan orang Islam) adalah harus (halal memakannya) dan jika
ditasarrufkan (dibelanjakan) untuk keperluan kubur adalah lebih utama.”
Keduanya, jika pohon buah itu
berada di tanah perkuburan persendirian seperti tanah perkuburan diraja, dan
keluarga tertentu, yang bukan daripada tanah wakaf atau tanah sabil, maka hasil
daripada tanaman ini adalah kepunyaan kaum pemilik tanah kubur tersebut. Orang
awam dilarang dari mengambil hasil tersebut, kecuali dengan izin pemilik tanah,
dan jika diambil maka wajib baginya untuk mengantikan apa yang telah diambil.
Fakta ini disebut oleh Syeikh Abu Bakar
al-Dimyati apabila mengulas ibarat dalam Fath al-Mu`in di atas:
وخرج بها: المملوكة، فإن ثمر الشجر النابت فيها مملوك أيضا، وقوله
مباح، خبر ثمر، أي فيجوز لكل أحد الأكل منه
Maksudnya: “Terkeluar daripada keharusan itu
adalah tanah yang dimiliki orang (bukan wakaf dan sabil). Namun jika buah
daripada pohon yang ditanam di perkuburan persendirian itu diharuskan makan
oleh pemiliknya, maka diharuskan (halal) juga bagi sesiapa yang ingin
memakanya.”
Rujuk I`anah al-Talibin (3/261)
Justeru, jika sekirannya
pemilik tanah mengizinkan dan membiarkan pokok berkenaan untuk dimanfaatkan
oleh orang ramai maka itu maka itu lebih baik kerana ia boleh menjadi amalan
yang menganjarkan pahala yang berterusan sehingga hari akhirat.
Daripada Abu Hurairah RA, sabda
Nabi SAW:
إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ
ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ
وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
Maksudnya:
“Apabila meninggal seorang itu maka akan terputus amalannya kecuali tiga
perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan
kepadanya.”
Hadis
riwayat Muslim (no.1631)
Daripada Jabir RA, sabda
Baginda lagi:
مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا، أَوْ يَزْرَعُ زَرْعًا،
فَيَأْكُلُ مِنْهُ طَيْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِيمَةٌ، إِلاَّ كَانَ لَهُ بِهِ
صَدَقَةٌ
Maksudnya: “Tidaklah seorang muslim yang menanam
tanaman atau menabur benih lalu (hasilnya) dimakan oleh manusia, burung atau
binatang ternak melainkan hal tersebut menjadi sedekah baginya.”
Hadis
riwayat Bukhari (no.2320
Boleh juga pahala sedekah
daripada manfaat yang diperoleh daripada tersebut disedekahkan kepada ibu bapa
atau waris yang telah meninggal dunia.
Seorang sahabat Nabi SAW, Sa’ad
bin ‘Ubadah RA telah kematian ibunya lalu dia bertanya kepada Rasulullah,
“Wahay Rasulallah! Sesungguhnya ibuku meninggal dunia dan aku tidak bersamanya.
Apakah bermanfaat baginya apabila aku menyedekahkan sesuatu atas namanya?”
Sabda Rasulullah SAW: “Ya.” Sa`ad berkata, “Sesungguhnya aku menjadikan engkau
saksi bahwa kebunku yang berbuah itu menjadi sedekah atas nama ibuku.
Hadis
riwayat Bukhari (no. 2756)
Justeru, dihalalkan untuk orang
ramai memakan buah-buahan yang tumbuh kawasan perkuburan awam. Manakala, di
kawasan perkuburan persendirian, ia tertakluk kepada kebenaran pemilik tanah.
Semoga penjelasan ini dapat menghilangkan kekeliruan yang timbul.
WallahuA’lam.
No comments:
Post a Comment