HUKUM MAKAN DI KAWASAN KUBUR
Soalan:
Apakah hukum makan di kawasan
kubur? Sebab ada yang berkata tidak boleh makan di kawasan kubur kerana
kasihankan arwah yang melihat.
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji
dan syukur dipanjatkan kepada Allah swt. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad saw, para isteri dan keluarga baginda, para
sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari
kiamat.
Dalam menjawab persoalan ini,
kami bahagikan kepada beberapa noktah:
Pertama:
Definisi Kubur
Ia bermaksud tempat menanam
mayat. Ia dikenali juga sebagai makam. Manakala ahli kubur ialah orang-orang
yang sudah meninggal dunia. Sedangkan perkuburan pula ialah kawasan tempat
menguburkan mayat atau juga disebut permakaman. (Lihat Kamus Dewan Bahasa dan
Pustaka)
Kedua:
Sunat Menziarahi Kubur
Terdapat banyak nas yang
menunjukkan supaya kita menziarahi kubur.Daripada Abi Hurairah R.A, beliau
berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُكُمْ الْآخِرَةَ
Maksudnya: “Ziarahlah kubur kerana ia
dapat mengingatkan kamu kepada akhirat.”
Riwayat Ibnu Majah (1558), Imam Ahmad (3/179)
dan Sahih al-Jami' al-Saghir (7829)
dan Sahih al-Jami' al-Saghir (7829)
Daripada Abi Sa'id al-Khudri
R.A, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda:
إِنِّي نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا فَإِنَّ فِيهَا
عِبْرَةً
Maksudnya: “Sesungguhnya aku telah
melarang kamu dari menziarahi kubur, tetapi sekarang, ziarahlah kubur kerana
sesungguhnya di dalamnya terdapat 'ibrah dan pengajaran.”
Riwayat
Imam Ahmad (22/466), al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (4/77), al-Hakim
dalam al-Mustadrak, (3/414). Beliau menyatakannya Sahih di atas syarat
Muslim.
Dalam sebuah hadis yang
panjang menyebut, daripada Anas bin Malik R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda
antaranya:
زِيَارَةِ الْقُبُورِ ثُمَّ بَدَا لِي أَنَّهَا تُرِقُّ الْقَلْبَ
وَتُدْمِعُ الْعَيْنَ وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ فَزُورُوهَا وَلَا تَقُولُوا هُجْرًا
Maksudnya: “Menziarahi kubur itu ternyata bagiku dapat melembutkan hati,
menitiskan air mata, dan mengingatkan kepada kehidupan akhirat. Maka ziarahlah
kubur. Dan janganlah kamu berkata-kata dengan perkataan yang batil/keji.”
Riwayat Ahmad (27/47) dan al-Hakim dalam al-Mustadrak (3/421)
Banyak lagi hadis-hadis dan
nas yang menunjukkan galakan untuk kita menziarahi kubur.
Ketiga:
Isu Makan di Kubur
Berdasarkan soalan di atas,
kami boleh bahagikan kepada tiga perkara:
1. Makan
di kubur
Berdasarkan amalan salafus
soleh, kubur bukan tempat makan. Dengan sebab itu, apabila kita menekuni
adab-adab ziarah kubur, maka tidak terdapat di sana sebarang anjuran makan
tetapi penuh dengan doa serta tertib.
2. Makan
di perkuburan
Maksud kami sebagaimana
tradisi orang Melayu, khususnya di kampung, mereka membina bangsal atau wakaf,
bukan di atas kubur tetapi pada sejuzuk tanah perkuburan yang belum digunakan
lagi untuk berteduh dan berehat di samping berkumpul menunggu saudara mara yang
ada kena mengena dengan ziarah kubur. Dalam hal ini, kami berpendapat hukumnya
harus dengan syarat meraikan adab-adab kubur sekalipun mereka berhampiran
dengan kubur.
Terdapat larangan menyembelih
binatang di atas kubur. Daripada Anas R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لَا عَقْرَ فِي الْإِسْلَامِ
Maksudnya: Tidak ada penyembelihan
(binatang di perkuburan) dalam Islam.
Riwayat Imam Ahmad (13032), Abu Daud
(3224), al-Baihaqi dalam Sunan al-Kubra (7320) dan Ibn Hibban (3146)
Syeikh Abd al-Razzaq berkata:
"Maksud ‘aqra (عَقْرَ) adalah sembelihan binatang di atas
kubur."
Al-Khattabi dalam Ma’alim
al-Sunan berkata: “Biasanya orang-orang jahiliah menyembelih unta di makam
lelaki dermawan. Kata mereka: ” Kita membalas kebaikannya, kerana semasa
hidupnya dia biasa menyembelihnya dan menyajikan kepada tetamu. Maka sekarang
kita sembelih haiwan ini di makamnya untuk menjadi makanan bagi burung-burung
dan binatang buas. Dengan demikian dia tetap menyediakan makanan setelah
meninggal dunia sebagaimana dia telah menyediakan makanan selama hidupnya.”
Justeru, apabila makan di
bangsal atau wakaf, maka peliharalah adab kubur yang berhampiran dan makanlah
dengan penuh kesopanan. Elakkan daripada sembelihan di kawasan tersebut dan
juga membuat kotor di kawasan tersebut. Sebenarnya kebersihan kubur juga
melambangkan kecaknaan dan keprihatinan masyarakat setempat berkenaan dengan
tanah perkuburan.
3. Isu
kasihankan arwah yang melihat.
Kami berpendapat ucapan
seperti ini tidaklah tepat. Ini kerana orang yang hidup berada pada alam yang
lain dan orang yang mati berada pada alam barzakh di mana
kehidupan barzakhiah berbeza dengan kehidupan di alam dunia
ini. Tanpa kita nafikan adanya azab dan nikmat kubur.
Kami berpendapat, dalam isu
ziarah kubur amat perlu kita meraikan adab-adabnya sebagaimana yang telah
digariskan oleh syariat Islam. Ini akan menjadikan jiwa lebih tenang dan hati
lebih tenteram. Semoga kita sentiasa dikurniakan dengan kefahaman yang baik
berkenaan dengan agama Islam kita ini.
No comments:
Post a Comment